• Uit eigen voorraad leverbaar
  • Gratis verzending vanaf €60,-
  • 100 dagen kwaliteitsgarantie
NL

Is je bestelling niet naar verwachting?

Helemaal excited dat je je nieuwe jungle maatjes hebt mogen ontvangen, maar bij het openen van de doos zie je dat er iets niet goed is gegaan. Wat nu?! Op deze pagina proberen wij antwoord te geven op verschillende scenario’s die jouw jungle maatje of te gekke sierpot kunnen overkomen. Jane en de rangers to the rescue! Staat er geen oplossing voor jou tussen? Neem dan contact op met ons. Hierbij kan je ervan uitgaan dat we jouw e-mail op kantoordagen binnen 24 uur beantwoorden.

Snel navigeren:

Is je bestelling niet compleet aangekomen?

Levering door een van onze collega's
Bel ons gelijk op wanneer je bestelling niet compleet is geleverd. Wanneer onze ranger nog bij jou in de buurt is kunnen wij de ontbrekende producten direct naleveren wanneer deze nog in de wagen aanwezig zijn. Het kan ook wel eens gebeuren dat er ook een foutje is gemaakt en een artikel vergeten zijn mee te nemen. Er zal dan een nieuwe bezorgafspraak worden gemaakt met jou.

Levering met DPD

Heb je jouw bestelling ontvangen van DPD en is deze niet compleet, dan kan het zijn dat er nog een pakketje onderweg is. Op de doos is een verzendsticker geplakt waarop staat uit hoeveel dozen de zending bestaat. Bij 2 dozen zie je bijvoorbeeld 2/2. Dit betekend dat er ook een doos met 1/2 onderweg is. Het kan zijn dat de bezorger deze vergeten is uit te laden of dat de 2e doos vertraagd is in het sorteerproces bij DPD. In 95% van de gevallen wordt deze 2e doos 1 à 2 dagen later geleverd. Controleer hiervoor jouw track & trace in de avond wanneer de nieuwe sorteer ronde is gestart. Is de volgende dag je bestelling nog niet compleet? Neem dan contact op met ons!

Verkeerde kamerplant?

Heeft de kamerplant niet dezelfde looks als op onze online jungle? Controleer dan of het artikelnummer onder de barcode overeenkomt met het artikelnummer op de pakbon. De pakbon is op de buitenkant van de doos geplakt. Stuur ons een foto van het artikel en barcode per e-mail indien deze artikelcodes inderdaad niet overeenkomen. Je bent per ongeluk gecatfished, maar we helpen je graag met een goede oplossing!

Onjuiste afmetingen

Een kamerplant is een levend en natuurlijk product en kan daarom soms wel eens afwijken. Wij geven de hoogte van planten altijd aan met +/-. De online jungle update automatisch dagelijks de hoogtes die wij van de kweker doorkrijgen. Zij hanteren een gemiddelde aan en gaan met de meetlint langs iedere kamerplant. Heb je de plant gemeten inclusief de kweekpot, vanaf de grond, en ben je van mening dat jouw jungle maatje te veel afwijkt? Controleer dan de hoogte die vermeld staat op de pakbon. De afwijking mag maximaal 15% zijn met een minimum van 5cm. Komt het artikelnummer op de barcode overeen met de pakbon en is de afwijking meer dan toegestaan? In dat geval kunnen er twee oplossingen aangeboden worden; Je jungle maatje retourneren, ruilen of een financiële compensatie.

Heeft jouw kamerplant schade opgelopen?

Wij doen er alles aan om je jungle maatje zo veilig mogelijk te verzenden. Planten zijn een kwetsbaar product en vragen wat extra zorg. In onze dozen zijn de planten vastgezet en wordt het blad beschermd door folie. Hierdoor kunnen wij (grote) planten veiliger leveren dan dat je een plant zelf (liggend) zou vervoeren met bijvoorbeeld je eigen auto. Toch kan het gebeuren dat de kamerplant wat kan oplopen tijdens de reis. Bij sommige planten is dit zelfs onvermijdelijk, in dit geval vermelden wij dat op de website, zoals bij de bananenplant. Bij andere planten zijn scheuren in het blad zelfs normaal, zoals bij de strelitzia. Heeft jouw kamerplant buitengewone schade opgelopen? Dan vragen wij jou een foto te e-mailen van de gehele plant en een close-up van de schade. Beperkte schade kan soms opgelost worden met een financiële compensatie, in ernstige gevallen zullen wij je jungle maatje omruilen.

Kweekpot
Een gebarsten kweekpot is uitgesloten van garantie. Dit is niet altijd veroorzaakt door transportschade, dit kan namelijk al opgetreden zijn bij de kwekerij. Een kweekpot is enkel bedoeld om de wortelkluit bijeen te houden tijdens het kweken. Omdat wij altijd adviseren een plant te verpotten in een sierpot, vergoeden wij een gebarsten kweekpot niet zolang deze de wortelkluit bijeen houdt.

Kleine imperfecties
Bruine puntjes en of randen, ja dat zijn natuurlijke imperfecties en niet te voorkomen. Een gezonde kamerplant zal dit vervangen met nieuwe scheuten. Een oud blad kan dus een bruin puntje krijgen, wat het natuurlijke proces van de kamerplant is. Knip de bruine puntjes of onderste gele bladeren weg voor de frisse looks. Zit de hele kamerplant onder en overheersen de bruine puntjes? Stuur dan een mailtje met een foto zodat we je verder kunnen helpen.

Geknipte puntjes
De kweker knipt regelmatig bruine puntjes weg. Een kamerplant waarbij enkele puntjes zijn afgeknipt is om de plant een frisse uitstraling te geven. Vooral bij het onderste blad van palmen komt dit vaak voor. Dit is geen teken dat je jungle maatje ongezond is. Zolang het niet overheerst zijn hiervoor geen compensaties van toepassing.

Ondersteboven geleverd
De dozen waar de kamerplanten in zitten zijn duidelijk voorzien van een this-side-up markering. Toch kan het wel eens gebeuren dat een bezorger van DPD de plant ondersteboven levert. Omdat de dozen hier speciaal voor zijn gemaakt, blijft je jungle maatje op zijn plaats en kan de plant dit prima zonder schade overleven. Dit hoef je daarom niet bij de ons te melden. Heb je het pakketje uitgepakt en zie je toch dat de kamerplant wat schrammen ervan heeft overgehouden? Stuur dan een foto van de gehele plant & close up van de schade en stuur het per mail naar ons toe, zodat we kunnen kijken naar een gepaste oplossing.

Beestjes bij levering

Binnen een maand
Luizen, spint of trips, ja die vervelende beestjes kunnen wel eens meeliften op je kamerplant. Deze zijn natuurlijk ongewenst en schadelijk voor de plant. Maar helaas ook onvermijdelijk, zeker tijdens de zomermaanden. Het is moeilijk te bepalen wat hierbij toelaatbaar is. Als consument wil je namelijk waarschijnlijk ook dat er zo min mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, maar je wilt ook geen vervelende beestjes. Sinds 2009 zijn door de EU goedgekeurde chemische bestrijdingsmiddelen toegestaan wanneer andere bestrijdingsmethoden geen effect hebben. Hierdoor kan een kweker niet meer garanderen dat hij 100% ongedierte vrije planten levert. Hierdoor vragen wij aan jou ook de medewerking om vervelende beestjes niet te bestrijden, maar onder controle te houden op het liefst een biologische manier. Kies je toch voor een chemische bestrijding, dan is dat veel milieuvriendelijker dan wanneer een kweker al zijn planten preventief chemisch zou behandelen.
Samengevat komt het er op neer dat een ongewenst beestje geaccepteerd moet worden. Een plaag is een ander verhaal natuurlijk! In dit geval kan je het beste een foto van de plaag en de gehele plant per mail naar ons toe sturen.

Na een maand
Vervelende beestjes kunnen zich eenvoudig verspreiden. Zeker wanneer er tocht aanwezig is. Het is dus niet vast te stellen of beestjes na een maand na levering zijn meegekomen met de kamerplant, of dat ze zich later op de plant hebben gevestigd. Mocht je na een maand ongedierte op je plant aantreffen vragen wij je om een foto te mailen van de beestjes, zodat wij kunnen helpen met het onder controle te houden van deze rakkers.

Ongezonde plant

Binnen een maand
Ziet de plant er binnen een maand minder gezond uit of twijfel je over zijn gezondheid? Stuur dan een e-mail met;
De hoeveelheid en hoe vaak je de plant water hebt gegeven.
Een foto van de gehele plant en zijn omgeving.
Het zichtbare probleem.
In de meeste gevallen kunnen wij je dan helpen met enkele tips om de plant weer te herstellen. Indien wij dit doen, zijn wij ervan overtuigd dat de plant er hierna weer bovenop komt. Trek je binnen een maand aan de bel, dan verlengen wij je garantie tot 3 maanden in totaal, zodat de plant de tijd krijgt om te herstellen en jij je geen zorgen hoeft te maken. Wij regelen een vervanger wanneer je onze verzorgingsadviezen hebt opgevolgd en de plant in deze periode niet hersteld. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat ook een gezonde plant af en toe een blaadje verliest of een bruin blad puntje kan krijgen.

Na een maand
Krijgt je kamerplant problemen na een maand dan staan wij ook graag voor je klaar door onze kennis met jou te delen om de plant te redden. Dit kunnen wij het beste met een foto van de gehele kamerplant inclusief de omgeving. Bij de meeste symptomen is goed waar te nemen wat de oorzaak is of was. Wij kunnen alleen niet de gehele verzorging controleren, hierdoor is soms de exacte oorzaak niet te vinden. Zo kan droogte schade opleveren, die pas weken later in een vochtige grond wordt vastgesteld.

Regelmatig voorkomende problemen

Zomer

Uitgedroogde kamerplant
Zeg je zomerse hittegolf, dan ligt verdroging op de loer. Vaak vernemen wij vooral in de lente reacties van uitgedroogde planten. Dit komt niet door de warmte, maar doordat het langer licht is op een dag. Dit is de perfecte timing voor de kamerplant om te groeien en het waterverbruik kan hierdoor met wel 300% toenemen. Wij zien dit probleem vooral bij palmen. Tip: Steek vanaf maart zo nu en dan je vinger in de grond om te voelen of deze nog vochtig is.

Ongedierte
In de zomer kunnen de vervelende beestjes zich makkelijker verspreiden en reproduceren. Het reproduceren komt door de warmte en de verspreiding wordt ze makkelijk gemaakt doordat de ramen en deuren vaker open staan. Hierdoor ontstaat tocht waarmee de beestjes zich kan verplaatsen. Tip: controleer vanaf mei elke week je jungle maatjes. Zie je een beestje? Stuur ons hiervan een foto per e-mail zodat wij je kunnen vertellen welk beestje dit is. Of kijk op de verzorgingspagina voor meer info en tips!

Winter

Te veel water
Een nieuw jungle maatje aangeschaft? Let op met het geven van te veel water! Waarbij die voorheen in de kas bij de kweker altijd voldoende licht kreeg, verbruikt de kamerplant in de woonkamer aanzienlijk minder water als ‘ie op een relatief donkere plek staat. Dit probleem zien wij vooral bij Philodendrons en Monstera’s. Er komen als gevolg bruine vlekken met een geel randje in het blad. Merk je dit op, dan kan je het beste de plant tijdens de wintermaanden dichterbij het raam zetten.

Bladval
Verliest je Schefflera, Ficus, Croton of Aralia zijn blad in de wintermaanden? Dan is dit in 95% van de gevallen de oorzaak van te weinig licht. Vooral nieuw kamerplanten, die gewend zijn aan een lichte kas te staan, kunnen problemen krijgen met de overgang naar een relatief donkere woonkamer. Verplaatst bij bladval deze planten altijd dichterbij het raam tijdens de wintermaanden.